A A+ A++
A
InformacyjneData dodania: 2023-12-03

Aktywność od dziecka

Uprawianiem sporu warto zainteresować dzieci z niepełnosprawnościami, wykorzystując w tym celu ich entuzjazm i chęć rywalizacji.

 

Aktywność fizyczna osób z niepełnosprawnościami ma dla nich często o wiele większe znaczenie niż dla ludzi zdrowych. Oprócz bowiem walorów rekreacyjnych sport ma ogromne znaczenie jako forma rehabilitacji: najpierw ruchowej, a potem także społecznej. Z tych powodów warto do aktywności fizycznej namawiać już dzieci z różnymi niepełnosprawnościami, aby wyrobić w nich nawyk uprawiania sportu.

– Rehabilitacja dzieci z niepełnosprawnościami ma dla nich fundamentalne znaczenie, gdyż przyczynia się do poprawy jakości ich życia. Skoro zaś sport, jak pokazuje doświadczenie tysięcy OzN i ich terapeutów, jest jedną z lepszych form rehabilitacji, to warto, żeby zainteresować nim dzieci od najmłodszych lat – mówi prof. Janusz Kocki, przewodniczący rady naukowej Fundacji Neuron+.

 

Dzieci lubią sport

Prof. Janusz Kocki wyjaśnia, że dzieci – czy pełnosprawne, czy z niepełnosprawnościami – są w większości aktywne, lubią zabawy ruchowe i łatwo jest je namówić do ćwiczeń fizycznych. W pracy z dziećmi warto wykorzystać ich otwartość, szczerość, dzieci mówią, co im się podoba, a czego nie lubią, więc można wybrać dla nich taką dyscyplinę sportu, która ich zainteresuje i sprawi radość. Jedne dzieci wolą sporty indywidulane, więc będą wolały pływać, grać w tenisa stołowego czy biegać albo ścigać się na handbike’ach. Inne preferują sporty drużynowe, więc można młodych sportowców zainteresować siatkówka na siedząco, amp futbol, czy goalball. Coraz więcej dzieci z niepełnosprawnościami uprawia także sporty walki, takie jak judo i zapasy.

– Aktywność sportową można i należy dostosować do potrzeb i możliwości każdego dziecka indywidualnie. Dotyczy to zarówno dzieci niepełnosprawnych ruchowo, jak i intelektualnie. Wtedy można osiągnąć największe sukcesy w pracy z dziećmi – argumentuje Janusz Kocki. Profesor zaznacza, że nie zawsze musi chodzić o uprawianie jakiejś dyscypliny sportu, ale ogólnie o ćwiczenia rekreacyjne.

Doświadczenie nauczycieli wychowania fizycznego, terapeutów, instruktorów dowodzi, że wiele ćwiczeń sportowych mogą wykonywać wspólnie dzieci zdrowe i niepełnosprawne, dlatego sport staje się bardzo ważnym elementem integracji klasy, grupy rówieśniczej.